Zdrowie zamknięte w kolorach

Warzywa i owoce stanowią solidną podstawę piramidy żywieniowej. To wiedza już w dużej mierze rozpowszechniona. Pójdźmy zatem o krok dalej i rozważmy, jaki konkretnie wpływ na nasze zdrowie może mieć dostarczanie (czy uzupełnianie) za ich pośrednictwem do naszego organizmu poszczególnych grup witamin, przeciwutleniaczy oraz makro- i mikroelementów.

Wiele na temat walorów wybranego owocu czy warzywa mówi nam jego kolor. Dlatego takie znaczenie ma tu różnorodność, dzięki przygotowywaniu wielobarwnych posiłków bowiem możemy zapewnić sobie możliwie szerokie spektrum odżywczych wartości.

Biel ponad wszystko

Nie bez powodu czosnek często nazywamy naturalnym antybiotykiem. Podobnie rzecz ma się z cebulą, a to za sprawą wysokiej zawartości związków o silnym działaniu antybakteryjnym i przeciwzapalnym. Produkty roślinne o tym zabarwieniu cechują się znaczną zawartością silnych przeciwutleniaczy, jakimi są flawonoidy. Wzmacniają one ściany naczyń krwionośnych, a nawet działają przeciwnowotworowo. Niebagatelne znaczenie ma również duża zawartość w tej grupie tak cennych makroelementów, jak magnez czy potas, niezbędnych do optymalnego funkcjonowania naszego organizmu.

Postawmy na czerwień

Ten kolor kojarzy nam się z sercem i to jest dobry trop. Generujący czerwoną barwę likopen to prawdziwy rycerz w walce z tzw. „złym cholesterolem”, dzięki czemu tak istotny jest jego wpływ na nasz kluczowy organ. Potas, bogato reprezentowany w czerwonych owocach i warzywach, wykazuje zbawienne działanie również na ciśnienie krwi. Produkty o tej barwie obfitują w przeciwutleniacze – związki odpowiadające za oczyszczanie organizmu i hamowanie rozwoju chorych komórek. Nie bez powodu zatem coraz częściej dbając o zdrowie sięgamy po sok z buraków czy też garść truskawek lub malin ze świadomością ogromnych korzyści, które wynikają z nich dla naszego zdrowia.

Gramy w zielone

Mówi się, że zielone to najzdrowsze z warzyw. Przede wszystkim zawierają kwas foliowy, tak cenny dla naszego organizmu, bo istotny w tworzeniu czerwonych krwinek, pomocny w prawidłowym funkcjonowaniu wątroby, trzustki, jelit, a także właściwej pracy mózgu czy układu nerwowego. Popularne i zdrowe brokuły, szparagi i sałaty zawierają ponadto bogactwo witaminy C, magnezu, żelaza i wapnia, a także luteinę i beta-karoten. W dużym stopniu zatem przekładają się na stan naszego układu sercowo-naczyniowego, skóry, wzroku, a nawet na zapobieganie chorobom nowotworowym. Chlorofil, który odpowiada za zieleń, przyczynia się do usuwania z organizmu toksyn, a także dba o dobrą kondycję komórek i przeciwdziała wolnym rodnikom.

Żółty pełen słonecznej energii

Bardzo lubiane przez nas owoce w odcieniach żółto-pomarańczowych to doskonałe źródło nie tylko witaminy C, ale też cynku, wapnia i magnezu. To świetna kombinacja podnosząca odporność, dzięki czemu tworzy znaczną barierę organizmu dla infekcji. Za tę barwę owoców i warzyw w dużym stopniu odpowiadają karotenoidy – związki, o których warto pamiętać przy zapobieganiu chorobie wieńcowej. Charakteryzują się również znaczącym działaniem przeciwnowotworowym, przeciwutleniającym, a także, jak większość substancji zawartych w produktach roślinnych, obniżają szczególnie ten niekorzystny dla naszego zdrowia cholesterol. Beta-karoten, luteina czy likopen mają też pozytywny wpływ na opóźnianie procesu starzenia się organizmu, funkcjonowanie wzroku i układu odpornościowego.

Niebagatelny fiolet

Fioletowo-niebieskie zabarwienie owoców, spotykane np. w paradoksalnie zwanych czarnymi jagodach i porzeczkach, ale też śliwkach, bakłażanach czy borówkach, stanowią nieocenione źródło wartościowych minerałów, takich jak cynk, wapń, potas czy fosfor, a również jakże istotnego dla naszego zdrowia żelaza. Antocyjany, odpowiedzialne za tę barwę, przeciwdziałają zlepianiu się płytek krwi, a co za tym idzie – zmniejszają ryzyko wystąpienia udaru mózgu. Owoce i warzywa tego koloru zawierają również witaminę C i bogate są w polifenole, dzięki czemu obserwuje się ich działanie przeciwnowotworowe i odmładzające. Korzystnie również działają na pamięć, procesy poznawcze, a także krążenie krwi i pracę jelit.

Dostarczanie w codziennej diecie odpowiedniej i zróżnicowanej porcji warzyw i owoców ma dla naszego organizmu znaczenie nie do przecenienia. Pamiętajmy jednocześnie, że natura nie zna przypadków w różnicowaniu swoich kolorów i kształtów. Wiąże się to z niejednakową proporcją i zawartością w owocach i warzywach witamin, makro-, mikroelementów i innych substancji odżywczych, potrzebnych do optymalnego funkcjonowania naszego organizmu. Warto pamiętać, że każda z grup kolorystycznych wykazuje inne właściwości, choć zdrowe i niezbędne dla nas są one wszystkie.

 

Wstecz