Superfood na wiosnę

Produkty o obfitym i zróżnicowanym profilu odżywczym nazywane są popularnie superfood. Mogą to być rośliny, owoce, orzechy, nasiona, a także mięso i ryby. Wzbogacając swoją dietę o, na przykład, orzechy, podarowujemy sobie odżywczy zastrzyk. Orzechy są bowiem bogate w witaminy, tłuszcze oraz substancje odżywcze, jak na przykład białko. Co więcej, wiele produktów należących do superfood znamy dużo lepiej, niż mogłoby się nam wydawać.

Aby lepiej zrozumieć ideę superfood, wystarczy rzucić okiem na produkty, którym do niej bardzo daleko, a są to przede wszystkim zboża. Niezależnie od tego, czy spożywamy te pełnoziarniste czy nie, zboża to przede wszystkim skrobia, czyli cukry. Paradoksalnie wbrew temu, co słyszymy, nie jest to pożywny produkt, ponieważ pokrywa on zapotrzebowanie na witaminy i minerały w bardzo niewielkim stopniu. Z drugiej strony nie należy interpretować tego wniosku jako czegoś złego. Osoby, które intensywnie trenują, otrzymują ze zbóż łatwo przyswajalne „paliwo”. Kontekst, w którym powinniśmy myśleć o superfood, to nasza codzienna dieta w bardzo szerokim ujęciu. Wystarczy wyobrazić sobie przykładowy jadłospis na jeden dzień oparty na popularnych „zapychaczach”: śniadanie – owsianka, drugie śniadanie – kanapka, obiad – pizza, deser – lody, kolacja – kanapka. Spożywając te posiłki oczywiście odczujemy sytość, ale dostarczenie odpowiedniej ilości składników odżywczych w tym przypadku jest nieosiągalne.

Superfood wymaga od nas tak naprawdę tylko jednego – otworzenia się na różnorodne produkty. Warto uśmiechnąć się do warzyw, bakalii, orzechów i owoców. Kierując się tą zasadą, stwórzmy dla przykładu prawdziwie odżywczy jadłospis: śniadanie – jajecznica z prażonymi orzechami włoskimi, drugie śniadanie – kasza jaglana z bananami i rodzynkami, obiad – polędwiczki wieprzowe z brukselką oraz amarantusem, deser – ulubiony sezonowy owoc, kolacja – oliwki, plasterki dojrzewającej szynki, ser oraz pieczywo. Widzimy różnicę, prawda? Superfood to prosty krok w stronę łączenia produktów. Wyzbywamy się sztampowego myślenia i otwieramy głowę! Nie bójmy się zatem potraktować szpinaku jako dodatku do naszego deseru! 😊

Wiosna to jeden z najpiękniejszych okresów, kiedy możemy otrzymać świeże i wyjątkowe produkty. Szparagi, na przykład, to źródło żelaza, miedzi, wapnia oraz witamin takich jak: A, C, E oraz K. Dodając je do swojej diety, po prostu pomagamy naszemu organizmowi lepiej funkcjonować. Do superfood zaliczamy także pojawiające się późną wiosną truskawki! Czy wiecie, że niecała filiżanka tego owocu pokrywa wasze dzienne zapotrzebowanie na witaminę C? Podobnie brokuły – również są bogate w składniki odżywcze jak beta karoten oraz witaminy z grupy B.

W komponowaniu jadłospisu w zgodzie z ideą superfood najważniejsza jest nasza pomysłowość oraz odrobina zaangażowania. Świadome wybieranie potraw i produktów nie musi być czasochłonne, jeśli wyrobimy w sobie parę prostych nawyków. Zamiast słodkiej mlecznej czekolady sięgnijmy po gorzką, zamiast ziemniaków zdecydujmy się na kaszę gryczaną lub proso. Dzięki tym prostym sposobom okaże się, że staniecie się zdrowo zakręceni na punkcie zdrowego odżywiania!

Wstecz