Jakie warzywa jeść zimą?

Zima to oczywiście pora, kiedy sezon wegetacyjny w naszym kraju zamiera i dostęp do świeżych produktów mamy ograniczony. Czy aby na pewno? Okazuje się, że nawet w tym okresie Grand Kitchen potrafi skompletować całkiem pokaźną listę produktów, dla których zima to… czas żniw!

Z nadejściem listopada na naszych talerzach coraz rzadziej pojawiają się warzywa i owoce, które zrywamy z drzew czy ścinamy, zrywamy lub kosimy. Więcej jest jednak tych warzyw, które wyrywamy z ziemi, czyli bulwy. To zdecydowanie one wiodą teraz prym. Pomimo późnych zbiorów, w stosunku do innych warzyw, bulwy mogą przeleżeć w chłodniach wiele dni, a nawet tygodni bez znaczącego uszczerbku na ich zdrowotnych właściwościach.

Do popularnych w tym okresie należą także warzywa strączkowe, jak fasola czy groch oraz kapustne, które z pól mogą zniknąć zaskakująco późno, dzięki czemu trafiają do nas świeże. A jeśli myślicie, że to koniec, to polecamy klasyczną francuską zupę cebulową – tak! Używana głównie jako dodatek cebula również może zostać bohaterką zimowego dania.

Marchew

Sławną listę bulw otwiera oczywiście marchew, która nie wymaga, aby ją przedstawiać i zachwalać. Wiemy, że jest bardzo zdrowa, a jej użycie powszechne – od dań wytrawnych, po surówki, aż po desery. Schłodzona odpowiednio marchew może przeleżeć aż do późnej zimy. Wtedy jest też najsłodsza. Co do właściwości odżywczych, marchew bogata jest w beta karoten, który w naszym organizmie przekształca się w witaminę A. Jeden duży korzeń marchwi zaspokaja zapotrzebowanie na tę witaminę na ponad 200% (!). Dodatkowo warzywo to bogate jest w niezwykle silne antyoksydanty – karotenoidy, Pomagają zapobiegać pewnym typom nowotworów jak: rak prostaty czy piersi.

Brukiew

Niedoceniana w Polsce brukiew jest rozchwytywana przez kraje skandynawskie. Warto zwrócić na nią uwagę choćby ze względu na jej szlachetny smak, który łączy gorycz ze słodkością. W trakcie dojrzewania i spoczywania pod ziemią w chłodniejsze dni brukiew staje się słodsza, a jej aromat bardziej intensywny. Jest sprawdzonym dodatkiem do zup oraz dań mięsnych. Docenią ją z pewnością wegetarianie i weganie, ponieważ bardzo dobrze komponuje się z sałatkami. Brukiew jest także bogata w witaminę C oraz potas. Zawiera także znaczne pokłady magnezu, fosforu oraz manganu.

Burak

Są niekwestionowanymi bohaterami na wigilijnym stole, choć mają dużo więcej do zaproponowania niż czerwony barszcz czy ćwikła. Burak jest słodki, a dojrzały ma w sobie specyficzny aromat, który komponuje się z bukietem pozostałych warzyw i owoców. Warto go zatem dodać do koktajli, sałatek, przyrządzić z niego carpaccio czy podawać obok mięs jako prosty dodatek. Burak jest prawdziwą bombą przeciwutleniaczy – dzięki niemu jesteśmy odporni na nieznośne przeziębienia oraz zachowujemy zdrowy i młody wygląd skóry. Ich kolor świadczy o tym, że zawierają w sobie dużo żelaza. Jeśli mamy jego niedobór, to zdecydowanie burak powinien znaleźć się w naszej diecie.

Rzepa

Czarna rzepa to źródło witamin: A, C i tych z grupy B. Jest to warzywo cenne w kosmetyce, bowiem korzystnie wpływa na naszą cerę, włosy oraz paznokcie. Zrozumiałe jest, że znalezienie dla rzepy miejsca w naszym menu, może być problematyczne głównie ze względu na jej intensywny smak. Wkroimy ją zatem do sałatek, zup i do farszu. Rzepa idealnie wypełnia nasze potrawy i nadaje im niepowtarzalny aromat.

Jarmuż

O jarmużu mówi się, że „ma wszystko”. Jest to oczywiście przesadzone stwierdzenie, choć znajduje ono swoje uzasadnienie w tym, co faktycznie w liściach tej rośliny znajdziemy – a znajdziemy bardzo dużo. Jarmuż potrafi przetrwać niezebrany zimowe dni. Przez ten okres dojrzewa i wytwarza takie witaminy jak A, C i K – już niecałe 70 gramów jarmużu zaspokaja nasze dzienne zapotrzebowanie na te składniki. Poza tym zawiera silne antyoksydanty, jak kwercetyna i kemferol – wykazują one silne działanie przeciwzapalne. Dodajemy jarmuż do koktajli i sałatek. Unikamy jego obróbki termicznej, aby zachować wszystko to, co dobre.

Kapusta

Przede wszystkim kiszona, która wzbogaca nasza florę bakteryjną, dzięki czemu podnosi odporność organizmu. Kapusta jest także bogata w rutynę, która uszczelnia naczynia krwionośne. Idealnie nadaje się na zupy oraz do potraw mięsnych, a często potrafi zaskoczyć swoim aromatem w sałatkach i surówkach. Wystarczy wspomnieć o znanej surówce coleslaw.

Brukselka

Brukselka to warzywo, które w sezonie zimowym po prostu… rośnie. Jest odporna na mrozy, więc dojrzewa nawet wtedy, kiedy temperatura spada poniżej zera. Kluczowa dla funkcjonowania naszych kości oraz serca witamina K znajduje się w imponujących ilościach właśnie w brukselce. Dodatkowo zawiera ona kwas liponowy, który obniża poziom cukru poprzez zwiększenie wrażliwości naszego organizmu na insulinę. Osoby borykające się z wysokim poziomem cukru we krwi powinny sięgnąć po to warzywo.

Przy wyborze warzyw i owoców kierujmy się zawsze jedną zasadą – wybierajmy sezonowo i lokalnie. Zachowując tę regułę, nasze potrawy nie tylko będą smaczniejsze, ale przede wszystkim zdrowsze. Uprawa warzyw i owoców poza sezonem wiąże się bowiem często z używaniem pestycydów i środków ochronnych, które delikatnie mówiąc, nie sprzyjają naszemu zdrowiu…

Wstecz